Jawapan Soalan Struktur Set 1
1) Maksud Penilaian
· Proses atau prosedur bagi mendapatkan maklumat dan membuat pertimbangan tentang hasil dan standard pembelajaran
(meliputi pengujian, penilaian dan pengukuran)
2) Objektif penilaian autentik
· Mengesan perkembangan secara menyeluruh
· Melihat perubahan pada perkembangan setiap murid
· Membuat perancangan aktiviti
· Meneliti keberkesanan aktiviti, rutin dan strategi yang digunakan
· Mempelajari keperluan murid (kelemahan dan kekuatan murid)
3) Kelebihan mengumpul bahan melalui video (pemerhatian)
· Memfokuskan perkara yang ingin diperhatikan
· Mempunyai rekod (bukti@ evidens) yang kukuh
· Dilaksankan dalam suasana tidak formal
· Kanak-Kanak tidak tertekan dengan apa yang dilaksanakan guru
· Sesuai dengan masa dan tempat
· Memberi gambaran tentang minat dan perkembangan kanak-kanak yang lebih mendalam (yakni tidak dapat diperhatikan dengan cara lain)
4) Ciri-Ciri rekod berterusan
· Mempunyai masa tertentu : cth 5 – 10 Minit
· Setiap perkara @ ucapan murid dicatatkan pada pemerhatian tersebut
· Dilaksankan dalam bentuk narrative
· Boleh dilaksanakn ke atas individu dan kumpulan
5) Kepentingan Portfolio
· Memahami dan menjelaskan hasil kerja murid
· Memotivasikan pelajar dan meningkatkan pembelajaran mereka melalui refleksi dan penilaian kerja sendiri
· Menilai kemahiran,hasil kerja dan pengetahuan dalam suasana bilik darjah seharian
· Penilaian bercorak individu
· Merekodkan perkembangan dan pencapaian keupayaan kanak-kanak bukan kegagalan mereka
6) Bagaimana guru menganalisis data
· Hasil kerja murid yang terpilih sahaja dimasukkan dalam portfolio
· Catatan dibuat pada hasil kerja murid setelah dianalisis dan dinilai
· Membaca dengan teliti semua data yang diperoleh daripada hasil pemerhatian
· Membuat analisis terhadap data dengan mengambil kira aspek-aspek penting dalam tunjang
· Membuat catatan terhadap maklumat yang diperoleh
7) 3 Kepentingan guru membuat laporan
· Membekalkan maklumat kepada ibu bapa dan pihak sekolah
· Data akan mudah dilihat dan ditunjuk secara sistematik
· Memudahkan urusan penempatan melalui analisis data yang dibuat
Jawapan Soalan Esei Set 1
1) Perkara yang perlu dirancang sebelum melaksanakan penaksiran
· Tujuan mentaksir
· Tahu apakah konstruk ditaksir
· merujuk KSPK
· Tentukan bila hendak mentaksir
· Tentukan Insrumen (aktiviti @ strategi ) yang akan digunakan
· Tentukan Tempoh pemerhatian
2) 5 Kelemahan memungut data secara temubual
· Kesahan maklumat tidak dapat dikenalpasti
· Tidak semua maklumat dapat dikumpul
· Sukar mendapat kerjasama daripada responden
· Melibatkan masa yang panjang
·
3) 5 Perkara yang perlu diberi perhatian dalam penyediaan senarai semak
· Sesuatu tingkahlaku dapat diperhatikan
· Kekerapan sesuatu tingkahlaku berlaku
· Sesuatu yang dikehendaki telah berlaku
· Konsruk yang ingin dinilai
· Standard prestasi dan kriteria ditulis dengan jelas
· Instrumen dan aktiviti yang digunakan
· Skor digunakan angka @ simbol
4) Perkara utama semasa membuat analisis
· Mengambil kira aspek-aspek dalam tunjang
· Membaca dengan teliti semua data yang diperoleh daripada hasil pemerhatian
· Catatan dibuat ke atas setiap hasil kerja murid yang telah dipilih setelah dianalisis dan dinilai
· Membuat rumusan kepada pemerhatian yang dilaksanakan
· Mencadangkan bimbingan / peneguhan yang perlu diambil
5) Mengapakah tindakan susulan penting kepada penilaian
· Meningkat kemahiran murid yang mencapai matlamat @ konsruk yang dinilai
· Memberi bimbingan (pemulihan) kepada murid yang lemah
· Memperbaiki teknik pengajaran
· Membantu meningkatkan mutu pengajaran
· Menentukan aras kemajuan murid dalam pembelajaran
· Melakukan aktiviti yang sesuai dengan penilai kemudian dibuat untuk melihat perkembangan seterusnya
Jawapan Soalan Struktur Set 2
1) Kepentingan penaksiran kepada kanak-kanak
· Memberi panduan kepada ibu bapa merancang sesuatu yang berfaedah untuk anak-anak
· Menjadi alat pengukur yang menentukan siapa berjaya @ tidak
· Memberi motivasi kepada murid supaya berusaha dengan lebih gigih
· Memberi maklumat kepada pihak yang terlibat adanya kemajuan murid bagi memilih bahan p&p
2) Senaraikan 5 masalah guru dalam membuat penaksiran
· Murid terlalu ramai
· Tekanan waktu dan masa
· Kurang kemahiran melaksanakn kemahiran
· Tidak membuat tindakan susulan
· Tidak terarah kepada sesuatu konstruk
3) Proses mengumpul maklumat
· Pemerhatian – (rekod anekdot, rekod berterusan, skala kadar)
· Temubual
· Hasil kerja murid – Portfolio
4) Definisi portfolio
· Koleksi yang berguna yang terdiri daripada hasil kerja kanak-kanak yang mempamerkan usaha, program, pencapaian mereka dalam satu @ lebih bidang kurikulum
5) Panduan yang perlu diikuti semasa memberi laporan kepada ibu bapa
· Membuat perjumpaan dengan ibu bapa
· Menggunakan ungkapan positif
· Mencadangkan penambahbaikan / tindakan susulan
· Memberi Laporan penilaian bertulis secara lengkap
6) 5 Etika penaksiran yang perlu diikuti guru
· Segala hasil pemerhatian dibincangan dengan pihak tertentu sahaja
· Rekod murid tidak boleh dipamerkan
· Minta kebenaran daripada ibu bapa untuk mengambil gambar @ merakam video murid berkenaan
· Pastikan segala rekod diberikan kepada ibu bapa pada akhir tahun
Jawapan Soalan Esei Set 2
1) Langkah yang perlu dititkberat melalui pemerhatian
· Tahu konstruk yang ingin diperhatikan @ ditaksir
· Rujuk standard prestasi dan kriteria dalam KSPK
· Tentukan bila hendak mentaksir
· Tentukan tempoh pemerhatian
· Perlu mengambil kira halangan yang bekal dilalui
· Menggunakan langkah permerhatian yang sistematik
· Membuat pemerhatian secara berterusan
· Pemerhatian secara autentik tentang kanak-kanak yang ingin dinilai
2) Rancang garis panduan untuk merekod hasil kerja
· Menggunakan penilaian formatif dan penilaian sumatif
· Melihat perkembangan murid melalui hasil kerja murid tersebut
· Penilaian dibuat dari pelbagai dimensi
· Penilaian dibuat melalui hasil kerja metakognitif dan kerjasama dalam kumpulan
· Refleksi yang nyata tentang hasil pembelajaran yang dikenalpasti dalam kurikulum sebenar yang mana dipelajari oleh murid
3) 5 Perkara yang menjadi penghalang kepada penganalisisan data yang tepat
· Kesilapan membuat pemerhatian
· Pemerhatian yang tidak berterusan
· Hasil kerja murid tidak mengikut konsruk yang diperlukan
· Guru tidak membuat semakan bagi setiap hasil kerja murid
· Guru tidak mempunyai kemahiran, pengetahuan dan kepakaran pada ilmu pentaksiran
· Kekurangan dari segi waktu dan tenaga