Soalan dan Jawapan Prasekolah 3111- Penilaian dan Pentaksiran
Bahagian Struktur #2
1) Kepentingan penaksiran kepada kanak-kanak
· Memberi panduan kepada ibu bapa merancang sesuatu yang berfaedah untuk anak-anak
· Menjadi alat pengukur yang menentukan siapa berjaya @ tidak
· Memberi motivasi kepada murid supaya berusaha dengan lebih gigih
· Memberi maklumat kepada pihak yang terlibat adanya kemajuan murid bagi memilih bahan p&p
2) Senaraikan 5 masalah guru dalam membuat penaksiran
· Murid terlalu ramai
· Tekanan waktu dan masa
· Kurang kemahiran melaksanakn kemahiran
· Tidak membuat tindakan susulan
· Tidak terarah kepada sesuatu konstruk
3) Proses mengumpul maklumat
· Pemerhatian – (rekod anekdot, rekod berterusan, skala kadar)
· Temubual
· Hasil kerja murid – Portfolio
4) Definisi portfolio
· Koleksi yang berguna yang terdiri daripada hasil kerja kanak-kanak yang mempamerkan usaha, program, pencapaian mereka dalam satu @ lebih bidang kurikulum
5) Panduan yang perlu diikuti semasa memberi laporan kepada ibu bapa
· Membuat perjumpaan dengan ibu bapa
· Menggunakan ungkapan positif
· Mencadangkan penambahbaikan / tindakan susulan
· Memberi Laporan penilaian bertulis secara lengkap
6) 5 Etika penaksiran yang perlu diikuti guru
· Segala hasil pemerhatian dibincangan dengan pihak tertentu sahaja
· Rekod murid tidak boleh dipamerkan
· Minta kebenaran daripada ibu bapa untuk mengambil gambar @ merakam video murid berkenaan
· Pastikan segala rekod diberikan kepada ibu bapa pada akhir tahun