Jawapan Soalan PRA 3104 ( PERKEMBANGAN BAHASA KANAK – KANAK)-
Struktur & Esei
Perkembangan bahasa seorang kanak-kanak bergantung pada 3 aspek; dorongan, kematangan, persekitaran.Nyatakan apakah yang dimaksudkan dengan dorongan, kematangan dan persekitaran.
Dorongan
Dorongan yang tepat dapat merangsang perkembangan bahasa kanak-kanak adalah seperti:
· Memberi maklum balas yang positif. Perlu diberi pengukuhan positif sperti pujian atau penghargaan.
· Membetulkan sebutan kanak-kanak secara membina.
Kematangan
· Tahap perkembangan berbahasa kanak-kanak berbeza mengikut peringkat umur atau kematangan. Semakin meningkat umur, semakin banyak perbendaharaan kata dan bentuk ayat yang disebut.
Persekitaran
· Kemahiran berbahasa berkembang dengan pesat jika kanak-kanak dibesarkan dalam persekitaran kondusif. Contohnya seperti persekitaran yang selamat, bebas dan terdapat bahan yang dapat merangsang perkembanganbahasa seperti CD-Rom ataupun alat permainnan bahasa.
2. Pengaruh persekitaran yang mempengaruhi bahasa kanak-kanak?
Kecacatan fizikal
· Masalah kanak-kanak yang cacat fizikal sememangnya akan menimbulkan masalah dalam pembelajaran.
· Kecacatan fizikal yang diamaksudkan ialah kecacatan pertuturan, penglihatan, pengamatan dan tangan.
· Menurut Samuel A. Kirk, kanak-kanak cacat penglihatan biasanya terbatas mobiliti sosialnya, lemah koordinasi moto dan lemah dalam mata pelajaran bahasa dan matematik.
Gangguan bahasa ibunda
· Rakyat Malaysia adalah berbilang kaum, maka terdapat beberapa bahasa ibunda.
· Apabila kanak-kanak masuk alam persekolahan pengaruh tersebut sudah mendalam dalam diri terutama dari segi sebutan dan struktur bahasa berkenaaan.
Pengaruh Dialek Tempatan
· Bahasa daerah atau dialek adalah satu faktor yang mengganggu aspek sebutan dan intonasi dalam bahasa melayu baku.
· Biasanya melibatkan murid berbangsa Melayu yang dibesarkan dalam kawasan dialek yang kuat atau tebal pengaruhnya.
Pengaruh media massa
· Melalui media massa (radio,televisyen) kanak-kanak mempelajari dan mencontohi pelbagai aspek bahasa seperti sebutan, tekanan, pembatangan suku kata dan perbendaharaan suku kata.
· Setiap bunyi vokal atau konsonan dalam perkataan perlu dibunyikan dengan betul supaya tidak timbul masalah dalam komunikasi.
· Pelabagai program yang tersiar menggunakan perkataan yang kurang sesuai dengan tahap umur kanak-kanak.
3. Sistem bahasa - Jelaskan maksud fonologi, morfologi, sintaksis, pragmatik.
Fonologi
-kajian yang mengkaji bidang fonem iaitu bunyi perkataan
Morfologi
-bidang ilmu bahasa yang mengkaji struktur kata, bentuk kata dan penggolongan kata
Pragmatik
-peringkat penggunaan bahasa yang peka pada konteks sosial yang berbeza
Semantik
-kajian tentang makna perkataan dan penambahan makna sesuatu perkataan
Sintaksis
-bidang ilmu yg mengkaji tentang pembinaan ayat termasuk hukum tatabahasa dan juga struktur.
4. Strategi penggabungjalinan yang selalu digunakan dalam prasekolah kebangsaan.
Definisi:
Penggabungjalinan ialah satu proses penyampaian beberapa kemahiran di dalam sesuatu pelajaran.
Ciri-ciri penggabungjalinan:
· Ia merupakan integrasi beberpa kemahiran yang terdapat dalam satu mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran.
· Proses penggabungjalinan berlaku di antara kemahiran yang berkaitan dengan secara bersepadu serta menyeluruh.
· Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam sesuatu pelajaran adalah dipelbagaikan dengan cara menarik.
· Di antara berbagai-bagai kemahiran yangdigabungjalinankan, salah satu kemahiran merupakan fokus, iaitu kemahiran utama, dan kemahiran-kemahiran lain merupakan kemahiran sampingan.
· Organisasi kemahiran-kemahiran adalah fleksibel. Turutan kemahiran-kemahiran yang digabungjalinkan boleh berubah mengikut situasi. Bagaimanapaun, kemahiran utama tetap diberi penekanan yang lebih.
· Kemhiran-kemahiran yang diintegrasikan melalui strategi penggabungjalinan adalah saling dikukuh dan diterapkan antara satu sama lain.
Cara-cara menggunakan penggabungjalinan.
Bagi menjalankan kaedah ini, guru harus mengikut beberapa panduan berikut:
· Mengenal pasti terlebih dahulu kemahiran utama dan juga kemahiran sampingan yang lain.
· Kemahiran utama harus diberikan penekanan dalam proses pnp
· Kemahiran2 sampingan hendaklah dikuasai terlebih dahulu bagi membolehkan murid mengaitkan dengan kemahiran utama
· Kemahiran utama biasanya digunakan pada peringkat perkembangan manakala kemahiran sampingan digunakan pada peringkat pelajaran
· Strategi penggabungjalinan hendaklah dirancang berdasakan pencapaian, objektif dan kebolehan pelajar
· Kemahiran2 dalam sesuatu pelajaran seharusnya diintegrasikan mengikut susunan yang sesuai
· Setiap kemahiran hendaklah dikaitkan dengan kemahiran yang berikutnya secara logical ataupun bersesuaian
5. Aktiviti yang boleh meningkatkan kemahiran mendengar kanak-kanak.
· Memperdengarkan bunyi pelbagai alat muzik seperti tamborin, maracas dan sebagainya.
Kemudian murid-murid dikehendaki mengikut rentak setiap alat muzik yang dimainkan dengan menepuk tangan.
· Memperdengarkan bunyi-bunyi alam semualajadi seperti bunyi ombak, air dan sebagainya kepada kanak-kanak dan kanak-kanak dikehendaki meneka bunyi yang telah diperdengarkan.
· Murid-murid dikehendaki mengecam perbezaan bunyi dengan cara guru mengetuk gelas yang sama saiz tetapi mempunyai kandungan air yang berbeza.
6. Nyatakan 5 objektif kurikulum bahasa dalam kurikulum kebangsaan.
· Mendengar dan menyatakan apa yang didengar
· Bertutur dengan sebutan yang betul dan bahasa yang bertatasusila.
· Membaca dan menceritakan isi bacaan sesuai dengan peringkat perkembangan murid.
· Menulis perkataan dan ayat mudah yang betul.
· Menambahkan perbendaharaan kata.
· Meningkatkan kemahiran bahasa.