Soalan dan Jawapan Prasekolah 3111- Penilaian dan Pentaksiran
Bahagian Esei #1
1) Perkara yang perlu dirancang sebelum melaksanakan penaksiran
· Tujuan mentaksir
· Tahu apakah konstruk ditaksir
· merujuk KSPK
· Tentukan bila hendak mentaksir
· Tentukan Insrumen (aktiviti @ strategi ) yang akan digunakan
· Tentukan Tempoh pemerhatian
2) 5 Kelemahan memungut data secara temubual
· Kesahan maklumat tidak dapat dikenalpasti
· Tidak semua maklumat dapat dikumpul
· Sukar mendapat kerjasama daripada responden
· Melibatkan masa yang panjang
·
3) 5 Perkara yang perlu diberi perhatian dalam penyediaan senarai semak
· Sesuatu tingkahlaku dapat diperhatikan
· Kekerapan sesuatu tingkahlaku berlaku
· Sesuatu yang dikehendaki telah berlaku
· Konsruk yang ingin dinilai
· Standard prestasi dan kriteria ditulis dengan jelas
· Instrumen dan aktiviti yang digunakan
· Skor digunakan angka @ simbol
4) Perkara utama semasa membuat analisis
· Mengambil kira aspek-aspek dalam tunjang
· Membaca dengan teliti semua data yang diperoleh daripada hasil pemerhatian
· Catatan dibuat ke atas setiap hasil kerja murid yang telah dipilih setelah dianalisis dan dinilai
· Membuat rumusan kepada pemerhatian yang dilaksanakan
· Mencadangkan bimbingan / peneguhan yang perlu diambil
5) Mengapakah tindakan susulan penting kepada penilaian
· Meningkat kemahiran murid yang mencapai matlamat @ konsruk yang dinilai
· Memberi bimbingan (pemulihan) kepada murid yang lemah
· Memperbaiki teknik pengajaran
· Membantu meningkatkan mutu pengajaran
· Menentukan aras kemajuan murid dalam pembelajaran
· Melakukan aktiviti yang sesuai dengan penilai kemudian dibuat untuk melihat perkembangan seterusnya