SweetMuslimah.com

Mereka Yang Sudi Membaca

Home » , , , » Soalan dan Jawapan Prasekolah 3111- Penilaian dan Pentaksiran Bahagian Struktur & Esei

Soalan dan Jawapan Prasekolah 3111- Penilaian dan Pentaksiran Bahagian Struktur & Esei

Soalan dan Jawapan Prasekolah 3111- Penilaian dan Pentaksiran  
Bahagian Struktur & Esei



1 a)Tujuan penilaian formatif.
- memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran
- meramal perkembangan kanak-kanak
- merancang tindakan susulan yang sesuai.
- Membantu kanak2 menguasai sesuatu topik pembelajaran melalui beberapa kaedah penilaian yang dibuat secara formatif.

b) 5 panduan/ syarat yang perlu diambilkira semasa guru rancang.
- aspek yang perlu dinilai
- siapa yang dinilai
- pemilihan kanak-kanak
- alat taksiran
- bila dijalankan

2 . a) 3 jenis rekod dalam portfolio
- rekod peribadi murid
- rekod perkembangan dan kemajuan kanak-kanak
-hasil kerja.

b) Jelaskan kelebihan penilaian menggunakan portfolio
- perkembangan kanak-kanak dinilai secara autentik.
- kebolehan kanak-kanak dalam pelbagai bidang dapat dikenalpasti.
- penilaian dapat dijalankan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
- kurikulum dan pengajaran yang sesuai dengan perkembangan kanak-kanak.
- kanak2 x rasa tertekan kerana penilaian dijalankan secara tidak langsung.

3 a) Ciri penulisan naratif
-cara bercerita
- ayat panjang
- ikut susunan peristiwa
- ada tarikh
- ada masa

b) 5 aktiviti membolehkan guru merekod penilaian melalui perbualan dan interaksi.
- bercerita
- nyanyian
- main peranan
- bercerita
- bersoal jawab
- membaca



4 a) Kaedah pelaporan.
- perjumpaan guru dan ibu bapa
- penilaian bertulis
- gred abjad
- laporan prestasi / penguasaan tingkah laku.


b) 6 Sumbangan laporan penilaian kepada ibu , guru dan murid.
- ketahui perkembangan secara menyeluruh
- kenal pasti potensi dan Bakau kanak2.
- keberkesanan p n p
- peluang dan ruang utk guru memperbaiki kelemahan dan meningkatkan prestasi.
- membantu memastikan p n p memenuhi obj kurikulum
- ruang utk membuat tindakan susulan atau penambah baikan.


ESEI

1. a) Jelas kepentingan penilaian terhadap kanak-kanak prasekolah.
- kanak-kanak dapat mengetahui potensi dan minat terhadap diri mereka.
- kanak2 suka melukis gambar kereta, tenyata mempunyai minat dalam bidang automotif.
- Kanak-kanak mengetahui kelemahan dan kekuatan semasa proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung.
o Semasa pnp, boleh kesan jika kanak2 mempunyai disleksia jika kanak2 menulis huruf dengan terbalik.
o Kekuatan : kanak2 mempunyai tahap kemahiran membaca dr kwn2 lain.
- Sebagai penggalak atau motivasi kepada murid supaya lebih gigih
o Persaingan yg sihat di kalangan kank2
- Dapat memberi manfaat kepada kanak2.
o Dapat meningkatkan kemahiran kanak2.

2 a) 5 hasil kerja yg boleh digunakan oleh guru untuk mentaksir perkembangan motor halus kanak-kanak.
- membuat doh
- tulisan
- cara menulis huruf dengan betul.
- buku skrap
- dapat melihat kemahiran menggunting sebelum menampal di dalam buku skrap.
- origami
- kraf tangan
- membuat anyaman tikar.

3 a) 5 kelemahan dpt direkod oleh guru dlm instrumen.
Portfolio
- memerlukan masa yang banyak bagi menyemak portfolio setiap kanak2 dan membuat penilaian
o perlu portfolio bagi setiap kanak2.
- tujuan penggunaan portfolio yg x jelas sama ada hanya mengumpul hasil kerja asas penilaian perkembangan kanak2.
o Penilaian guru terhad, tujuan penggunaan

- Kurang bermakna kepada ibu bapa yang lebih mempercayai ujian yang dapat menggambarkan kejayaan anak mereka dengan lebih cepat.
o Kurang kepercayaan terhadap sistem penilaian pra..
o Lebih percaya kepada ujian gred untuk menggambarkan pencapaian.
- Kesahihan hasil kerja sebagai pengukur kemajuan kanak2 adalah kurang kerana penilaian subjektif dan hanya berpandukan analisis yang dibuat oleh guru.
o Tiada kesahan, guru bersifat bias.
- Portfolio memerlukan tempat menyimpan yang luas.
o Perlu ruang yang luas untuk penyimpanan.

b) 5 Tindakan susulan yang berkesan utk dilaksanakan oleh guru.
-Aktiviti bimbingan
- dilakukan apabila hasil penilaian menunjukkan kanak2 belom dpt menguasai kem yg belum dikuasai
- perlu supaya kelemahan x terkumpul
- guru perlu rancang xtvt yg dpt ban2 kanak2
- cth: kanak2 yg masih x kuasai bacaan suku kata yg betul slps 4 bulan setelah berada di tadika.
- guna kaedah membaca terus tanpa mengeja
- kalau perlu bimbingan scr personal
- selpas itu, proses penilaian dijalankan utk memastikan akt. pengukuhan.

-Aktiviti pengukuhan
- apabla kanak2 mula kuasai kem atau pengetahuan yg baru dipelajari.
- supaya pengetahuan yg baru diperoleh kanak2 akan memberikan kesan yg berpanjangan.
Cth:
- apabila kanak2 mula belajar memegang alat tulis dengan betul
- aktiviti utk memperkuatkn motor halus (menguntai manik)

-Aktiviti pengayaan.
- kemahiran yg sepattnye dipelajari sudah dikuasai
- akt mencabar perlu diberi supaya dpt membawa mereka kpd tahap yg lebih tinggi dengan menggunakan kem atau pengetahuan yg sudh mereka kuasai.
- beri peluang kanak2 berdikari dan tunjukkn akti.
Cth: kanak2 yg sdh kuasai kem mengeja dan menulis suku kata
- akt silang kata.
- Integrasi kem membaca dan menulis.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir