SOALAN PRA 3111 (PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN)
- 1. Tujuan pentaksiran dan penilaian-yg sistematik utk dptkan maklumat yg berguna bg tentukan pencapaian sesuatu objektif dan hala tuju pnp.
- 2. Penaksiran dan penilaian kemajuan knk2 penting kerana ia membantu guru – memastikan pencapaian objektif pembelajaran dan keberkesanan pengajaran guru.
- 3. Aspek yg diambil kira utk dinilai-kebolehan knk2.
- 4. Fokus utama – bahasa dan seni bahasa
- 5. Pemerhatian-ukur pencapaian
- 6. Aspek yg haling pemerhatian kecuali-membuat interpretasi slps beberapa pemerhatian
- 7. Maklumat ikur rekod peribadi-thap sosioemosi murid
- 8. Kamera didigtal-bhn bukti yg kukuh
- 9. Cara merekod guna apa?-anekdot
- 10. Portfolio betk fail kumpul hasil kerja murid.mengapa murid perlu dilibatkan-sedarkan murid pencapaian mereka
- 11. Rekod peribadi ada apa?-diri,kesihatan,emosi,fizikal
- 12. Aspek sems buat analisis-menentukan taraf yg melepasi sesuatu bidang
- 13. Cth ulasan yang baik-boleh membuat bulatan dengan bimbingan
- 14. Perkara yg blh dielak sewaktu perbincangan dgn ibubapa-membuat perbandingan pencapaian antr murid
- 15. Kriterian analisis perlu ada kesahan dan kebolehpercayaan – melaporkan prestasi murid dgn jelas dan tepat.
- 16. Melalui hasil kerja kank2 ,infers yg blh dilakukan- tunjuk kebolehan estetika yg positif
- 17. Cara utk tulis huruf yang seragam-guna kertas/buku garis empat
- 18. Analisis penaksiran dilakuakn dan dapatan digunakanmoleh guru sebagai panduan utk-ulang kaji pembelajaran agar kemahiran dapat dicapai.
- 19. Mengapa etika penilaian guru perlu dipatuhi oleh guru?- minta kebenaran ibubapa utk amik gambar dan merakam video yg melibatkan murid berkenaan.
- 20. Mengapa etika penilaian perlu dpatuhi oleh guru-utk membantu perkembangan murid