Soalan dan jawapan Prasekolah 3111- Penilaian dan Pentaksiran
Bahagian Struktur
1) Maksud Penilaian
· Proses atau prosedur bagi mendapatkan maklumat dan membuat pertimbangan tentang hasil dan standard pembelajaran
(meliputi pengujian, penilaian dan pengukuran)
2) Objektif penilaian autentik
· Mengesan perkembangan secara menyeluruh
· Melihat perubahan pada perkembangan setiap murid
· Membuat perancangan aktiviti
· Meneliti keberkesanan aktiviti, rutin dan strategi yang digunakan
· Mempelajari keperluan murid (kelemahan dan kekuatan murid)
3) Kelebihan mengumpul bahan melalui video (pemerhatian)
· Memfokuskan perkara yang ingin diperhatikan
· Mempunyai rekod (bukti@ evidens) yang kukuh
· Dilaksankan dalam suasana tidak formal
· Kanak-Kanak tidak tertekan dengan apa yang dilaksanakan guru
· Sesuai dengan masa dan tempat
· Memberi gambaran tentang minat dan perkembangan kanak-kanak yang lebih mendalam (yakni tidak dapat diperhatikan dengan cara lain)
4) Ciri-Ciri rekod berterusan
· Mempunyai masa tertentu : cth 5 – 10 Minit
· Setiap perkara @ ucapan murid dicatatkan pada pemerhatian tersebut
· Dilaksankan dalam bentuk narrative
· Boleh dilaksanakn ke atas individu dan kumpulan
5) Kepentingan Portfolio
· Memahami dan menjelaskan hasil kerja murid
· Memotivasikan pelajar dan meningkatkan pembelajaran mereka melalui refleksi dan penilaian kerja sendiri
· Menilai kemahiran,hasil kerja dan pengetahuan dalam suasana bilik darjah seharian
· Penilaian bercorak individu
· Merekodkan perkembangan dan pencapaian keupayaan kanak-kanak bukan kegagalan mereka
6) Bagaimana guru menganalisis data
· Hasil kerja murid yang terpilih sahaja dimasukkan dalam portfolio
· Catatan dibuat pada hasil kerja murid setelah dianalisis dan dinilai
· Membaca dengan teliti semua data yang diperoleh daripada hasil pemerhatian
· Membuat analisis terhadap data dengan mengambil kira aspek-aspek penting dalam tunjang
· Membuat catatan terhadap maklumat yang diperoleh
7) 3 Kepentingan guru membuat laporan
· Membekalkan maklumat kepada ibu bapa dan pihak sekolah
· Data akan mudah dilihat dan ditunjuk secara sistematik
· Memudahkan urusan penempatan melalui analisis data yang dibuat