SweetMuslimah.com

Mereka Yang Sudi Membaca

Cerita Artis

Home » , , , , » Mintak 7 dapat 20....Berbaloi TaK?

Mintak 7 dapat 20....Berbaloi TaK?

assalamualaikum
dah solat maghrib belum??
kalau belum solat dulu yer...sebelum baca entry nih...
sambil berblog kita boleh menyeru kepada kebaikan @ berdakwah

mintak 7 dapat 20...
pada korang berbaloi tak????
mestila berbaloi kan..yelah 2 kali ganda tuh..
kalau duit konpem macam-macam dah boleh beli dengan RM7
apatah lagi RM 20...
ini bukan cerita berkenaan duit mahupun barang berharga yang nilainya bersamaan dengan Rm 7 mahupun RM 20
sebaliknya berkaitan kes pembunuhan Jutawan Sosilawati
pesalah iaitu 2 orang India
yang terlibat sama dalam pembunuhan Sosilawati
dikenakan penjara selama 20 tahun atas kesalahan yang dilakukan
sebelum ni kena 7 tahun
selpas buat rayuan kena 20 tahun penjara
lama tu....tua dalam penjara la jawabnyer

jom baca full News

SHAH ALAM: “Kes ini amat mengejutkan negara di mana empat orang dibunuh dalam satu kejadian. “Mana-mana orang pun akan bersetuju hukuman penjara lima tahun tidak memadai,” kata Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohtarudin Baki pada semakan kehakiman yang menyaksikan dua pekerja ladang menerima hukuman penjara 20 tahun akibat melupuskan bukti pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain, semalam.
*credit n tq to MyMetro

Mohtarudin membuat keputusan terhadap K Sarawanan, 20, serta U Suresh, 27, dan memerintahkan hukuman terhadap mereka berjalan mulai tarikh mereka ditangkap iaitu pada 9 dan 12 September tahun lalu.

Mahkamah memerintahkan hukuman itu selepas menolak rayuan difailkan Sarawanan, tetapi pada masa sama membenarkan semakan kehakiman difailkan pihak pendakwaan terhadap kedua-dua lelaki itu.


Kedua-duanya yang hadir dengan memakai pakaian penjara berwarna merah hati tergamam dengan keputusan berkenaan.

Pada 15 Oktober tahun lalu, Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun terhadap Sarawanan dan Suresh yang mengaku bersalah atas empat pertuduhan melupuskan bahan bukti pembunuhan Sosilawati dan tiga yang lain.

Tiga individu lagi ialah pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsudin, peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad.

Bagi setiap kesalahan mengikut Seksyen 201 Kanun Keseksaan, kedua-dua tertuduh dijatuhi hukuman penjara maksimum iaitu tujuh tahun.

Bagaimanapun, mahkamah memerintahkan hukuman penjara itu berjalan serentak bermula tarikh tangkapan.

Mereka antara lapan yang ditahan antara 9 dan 12 September lalu bagi membantu siasatan berikutan laporan kehilangan Sosilawati pada 30 Ogos tahun lalu.

Sarawanan mengaku menghilangkan bukti itu dengan membakar mayat Sosilawati, 47, Noorhisham, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan Kamaruddin, 44, manakala rakannya itu mengaku membuang abu mayat mangsa.

Sarawanan memfailkan rayuan di Mahkamah Tinggi, di sini, pada 26 Oktober tahun lalu, bagi mengenepikan sabitan dan hukuman terhadap kesalahan itu dengan alasan pengakuannya dibuat bukan secara sukarela.

Pada masa sama, mahkamah memutuskan satu semakan kehakiman dibuat terhadap keputusan Majistret Teluk Datok, Hurman Hussain berikutan aduan awam terhadap pengendalian kes itu.

Dalam keputusannya semalam, Mohtarudin memutuskan Hurman terkhilaf ketika menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun secara serentak terhadap Sarawanan dan Suresh atas empat pertuduhan melupuskan mayat mangsa dalam kes pembunuhan itu.

Justeru, katanya, mahkamah memutuskan untuk menggantikan hukuman penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Majistret Telok Datok itu kepada penjara lima tahun bagi setiap pertuduhan.

Bagaimanapun, pihaknya berpendapat kesalahan tertuduh melupuskan bahan bukti itu untuk melindungi kesalahan bunuh mengikut Seksyen 302 yang membawa hukuman mati mandatori amat serius.

“Oleh itu, mahkamah perintahkan hukuman lima tahun itu dijalankan berturut-turut (berasingan) dari tarikh tangkapan,” katanya.

Sementara itu, berhubung rayuan Sarawanan, Mohtarudin berkata, mahkamah menolak hujahan peguam mewakili lelaki itu kerana secara keseluruhan mendapati ia ‘pemikiran semula’.

Beliau berkata, afidavit dikemukakan perayu adalah tohmahan keterlaluan terhadap peguam, jurubahasa dan majistret yang mengendalikan kes itu di Mahkamah Majistret Teluk Datok.

Katanya, hujahan peguam bahawa Sarawanan tidak ditunjukkan gambar mangsa bunuh tidak dapat diterima kerana ia bukan penting terhadap pertuduhan.

“Hujahan lain dianggap remeh seperti jurubahasa Tamil tidak menerangkan pertuduhan, sifat dan akibat pengakuan serta fakta kes tidak diterangkan terhadap tertuduh.

“Tiada aduan ketika prosiding bahawa jurubahasa itu tidak dapat menguasai bahasa Tamil atau sebagainya,” katanya.

Mohtarudin berkata, berdasarkan alasan itu, mahkamah memutuskan untuk menolak rayuan dan sabitan serta mendapati tiada penyalahgunaan proses mahkamah sepanjang pengendalian kes itu di Mahkamah Majistret.

macam mana dengan pendapat korang
if hukum hudud dijalankan 
hukuman nya bunuh balik orang yang bunuh orang
kira ok la tu
kena penjara jew...
nyawa manusia mana nak cari ganti
bukannya cam men game
boleh ganti atau tambah nyawa
so...kalau nak buat perkara yang melibatkan nyawa manusia
fikirkanlah
mungkin kat dunia kita terlepas
di akhirat?????
ingat setiap amalan yang kita lakukan di dunia
tidak kira jahat atau baik
tidak sebesar zarah sekalipun
akan dihitung
pesanan C.Z kepada diri dan rakan-rakan buatlah amal selagi nyawa masih di dada
andai tiada lagi nyawa yang berharga ini
jangan disesalkan lagi
Alllah telah memberi kita masa untuk membuat amal
jadi gunakan ia dengan sebaik mungkin
 

6 baca dan rajin ulas :

cik Ladies said... Balas Komen

padan muka dy. hakhak!

Mohd. Hafiz bin Abdul Aziz said... Balas Komen

ape la kan? dari 20 ke 7? lemah sangat ke sisitem kat malaysia ni?

~ Cik Azz ~ said... Balas Komen

Tak berbaloi hukuman tu... Kena up lagi... Tapi lama2 dok dlm penjara ngabihkan bogheh gak...

Kalau lepaskan nnt dia cari mangsa lain pulak... huhuhu..

zmah said... Balas Komen

Balasan duniawi....
AlFatihah untuk arwah.

Jejaka Terhangat said... Balas Komen

sebelum buat taknak pikir..nyawa orang dia boleh buat main2..bila dah kantoi, rasakan camne..ni pon seb baik kena penjara je..kalo kena hukum gantung sampai mati terus lagi sia2..

Wakaka, Aku Tergelak Tengok Uji Bakat Mentor..!!

hana said... Balas Komen

sungguh kejam perbuatan dorng nh..
rase nye 20thn tu x cukup..
suke2 ati je nk bunuh orng..ish..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir