SweetMuslimah.com

Mereka Yang Sudi Membaca

Home » , , » Soalan Pra 3111-PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN- Struktur dan Esei

Soalan Pra 3111-PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN- Struktur dan Esei

Pra 3111-PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN
Soalan Struktur dan Esei
 


1(a)kepentingan penaksiran thadp kanak2
-          kesan pertumbuhan murid sesuai dengan peringkat umur.
-          Knlpsti kecerdasan dan potensi murid utk kukuh dan tingkatkan perkmbgn murid secara menyeluruh.
-          Knlpsti kelemahan dan kelebihan murid dlm pelajaran dr sms ke sms.
-          Beri maklum bls mengenai kmajuan murid dlm smua aspek yg mrangkumi KSPK
-          Dpt kesan keberkesananpengajaran guru.
(b) senaraikan 5 masalah guru dalam mmbuat perancangan penaksiran kanak-kanak
- prlu buat prancangan yg rapi
- guru tidak mempunyai kmahiran
2(a) menyatakan bagaimana penilaian @proses pengumpulan maklumat dilaksanakan
- merancang (pemilihan knk2 yg hendak dinilai,domain yg hndk dberi tumpuan,kaedah penilaian,alat taksiran,cara pelaporan dan bila ia djlnkan.
- membina indicator (berasaskan hasil pmbelajaran)
- melaksana(pemerhatian t/laku,perbualan,hasil kja)
- merekod (gnakan rekod2 yg sudah dknlpsti)
- menganalisis (brpandukan h/p dn thp prkembangan)
- melapor (smpaikan maklumat dr sms ke sms kpd ibu bapa dan pihak sklh)
- tindakan susulan (aktiviti bmbingan,pengukuhan dan pengayaan)
2(b)banding rekod anekdot dan rekod penaksiran
Rekod anekdot                                                                                    rekod berterusan
-          Drancang/x drancang                                     - dirancang
-          Cerita semula                                                   - stiap prlakuan/prtuturn yg dprhatikn dcatat
-          Apabila brlaku pristiwa yg signifikan            - lebih mudah dgn rakaman
3(a) definisi portfolio
satu bentuk penilaian autentik krn knk2 dinilai brdsrkan pengalaman yg sedang dialami iaitu menerusi hasil kja yg dhasilkan dlm konteks sbnr knk2 brada.

(b) panduan untuk diikuti oelh guru semasa laporan diberikan kpd ibu bapa
-menghuraikan dgn mndalam apa yg dicapai oleh knk2 itu.
-elak guna prkataan ‘boleh’ ‘memuaskan’ ‘baik’ ‘cemerlang’ kerana ia tidak mnjelaskan pencapaian yg sbnr dan ibu bapa tidak fhm ‘Boleh apa?’
-melaporkan prkembangan knk2 prlu menggunakan kaedah penilaian yg konsisten.
4 (a) jelaskan 5 etika penaksiran yang perlu diikuti oleh guru

- bincg dgn pihak trtntu iaitu ibu bapa,guru bsr,pakar prubatan dan org brkepentingan

-          Rekod Xboleh dipamerkan tnpa kebenaran
-          guru prlu dptkan kbnran ibu bapa utk buat rakaman / video
-          rekod diserahkan kpd ibu bapa pada akhir thn
-          rekod peribadi murid boleh dserahkan kpd sekolah/guru thn 1.


ESEI
1(a) bincangkan langkah yg perlu dtitik beratkan dalam mmbuat penilaian melalui pemerhatian
1.       tntukan prkara yg hndak dperhatikan
-          peka pada kmhrn yg prlu dkuasai oleh knk2
-          tntukan kmhiran yg prlu dkenalpasti
-          penguujian dlakukan menjurus kpd prkmbangan yg dperhatikan
2.       memerhati dan merekodkan mtlamat dgn lngkap
-          guru memerhati t/laku knk2 dan merekod prubahan atau prkembangan yang berlaku
-          merekod pemerhatian brdasarkan objektif atau mtlamat pemerhatian
-          merekod dgn tepat t/laku knk2 yg signifikan dgn mtlamat
3.       merekodkan dgn serta-merta selpas pemerhatian brlaku
-          guru perlu merekodkan dgn segera dan serta merta supaya tiada mklmt yg trtinggal
-          mmbantu guru mmbuat analisis yg tepat
4.       hadkan 1 rekod bg 1 peristiwa sahaja
-          merekod satu peristiwa signifikan yg berlaku pd satu masa sahaja
-          mmbantu guru mengesan satu2 peristiwa yg mmpamerkan kmahiran trtentu
5.       rekod fakta yg tepat
-          merekod apa yg brlaku tanpa mmbuat andaian atau interpretasi
-          mengelakan brlakunya pentafsiran yg x tepat ke atas t/laku knk2
6.       rekod peristiwa positif atau negative
-          penting merekod sesuatu peristiwa positif atau negative
-          memerhatikan prkembangan yg positif @ negative supaya tindakan sewajarnya akan dpt dilaksanakan.
(b) rancang satu garis panduan untuk merekod hasil kerja
1.       tentukan tempt pemerhatian .
-          tentukan tempat untuk melaksanakan pemerhatian hasil kerja . Contoh,semasa dalam aktiviti berkumpulan di ruang kreativiti.


2.       Tentukan tingkah laku
-          Menetapkan kemahiran atau t/laku yg ingin diperhatikan.
3.       Patuhi etika penilaian
-          Gunaka etika penilaian yg betul utk mengelakkkan sebarang mslh.
4.       Elakkan perasaan pilih kasih
-          Semasa jlnkan pemerhatian ,elakkan perasaan pilih kasih antara knk2.
2(a) bina 2 contoh senarai semak
i)perkembangan motor halus
ii)perkembangan motor kasar
*rujuk buku Surayah Zaidon
(b) perkara yg memungkinkan menjdai penghalang kpd penganalisisan sesebuah data dengan tepat
*belum dpt jwpn..hehehe

3(a) kenal pasti dan jelaskan jenis tindakan susulan yg boleh dilaksanakan
1.       Bimbingan
-          Diberikan apabila knk2 masih belum menguasai sesuatu kemahiran.
-          Perlu diberikan utk mmbntu prkembangan knk2
-          Gunakan kaedah lain yg lebih menarik.
-          Kreatif dlm memilih akt.bimbingan utk menarik prhatian dan knk2 x menghadapi kesukaran.
2.       Pengukuhan
-          Diberikan ketika knk2 mula menguasai sesuatu kemahiran.
-          Mmbantu beri kesan jangka pnjang trhadap kemahiran /pengetahuan knk2.
3.       Pengayaan
-          Diberikan selepas knk2 menguasai sesuatu kemahiran yg dipelajari.
-          Aktivti yg mencabar diberikan.
-          Bantu knk2 guna kemahiran / pengetahuan ke tahap yg lebih tinggi.
-          Mengembangkan /meluaskan sifat ingin tahu knk2.
-          Bantu knk2 brdikari dan tunjukkan kreativti masing2.
-          Bantu knk2 mencari dan menguasai kemahiran baru.

3(b) bincangkan bilakah perlunya melaksanakan tindakan susulan tersebut

-          Boleh dijalankan serta merta
-          Boleh dijalankan dlm satu tempoh masa tertentu (dirancang)
*rujuk m/s 150 buku Surayah Zaidon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir