Soalan dan Jawapan Prasekolah 3111- Penilaian dan Pentaksiran
Bahagian Esei #2
1) Langkah yang perlu dititkberat melalui pemerhatian
· Tahu konstruk yang ingin diperhatikan @ ditaksir
· Rujuk standard prestasi dan kriteria dalam KSPK
· Tentukan bila hendak mentaksir
· Tentukan tempoh pemerhatian
· Perlu mengambil kira halangan yang bekal dilalui
· Menggunakan langkah permerhatian yang sistematik
· Membuat pemerhatian secara berterusan
· Pemerhatian secara autentik tentang kanak-kanak yang ingin dinilai
2) Rancang garis panduan untuk merekod hasil kerja
· Menggunakan penilaian formatif dan penilaian sumatif
· Melihat perkembangan murid melalui hasil kerja murid tersebut
· Penilaian dibuat dari pelbagai dimensi
· Penilaian dibuat melalui hasil kerja metakognitif dan kerjasama dalam kumpulan
· Refleksi yang nyata tentang hasil pembelajaran yang dikenalpasti dalam kurikulum sebenar yang mana dipelajari oleh murid
3) 5 Perkara yang menjadi penghalang kepada penganalisisan data yang tepat
· Kesilapan membuat pemerhatian
· Pemerhatian yang tidak berterusan
· Hasil kerja murid tidak mengikut konsruk yang diperlukan
· Guru tidak membuat semakan bagi setiap hasil kerja murid
· Guru tidak mempunyai kemahiran, pengetahuan dan kepakaran pada ilmu pentaksiran
· Kekurangan dari segi waktu dan tenaga