CONTOH PRA 3111 (PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN)
Struktur:
- Pentaksiran adalah proses maklumat tentang perkembangan dan kemajuan murid. Nyatakan 4 objektif pentaksiran autentik.
· kenal pasti kelemahan n kelebihan knk2
· mengesan pertumbuhan murid sesuai dengan perkembangan
· mengenalpasti kecerdasan dan potensi
· mengesan kebekersanan pengajaran guru
· merancang dan mengubahsuai aktiviti pengajaran
· tindakan susulan serta merta
- Pemerhatian perbualan atau interaksi murid boleh dinilai melalui main peranan. Jelaskan aspek yang boleh dinilai semasa aktiviti main peranan dengan contoh yang sesuai.
- aspek emosi knk2
- aspek social knk2
- -aspek bahasa knk2
- aspek fizikal knk2
- Pakar kanak-kanak Carolyn Seefeld (1990) menyatakan bahawa pemerhatian adalah cara paling lama, biasa digunakan dan paling berkesan menilai pertumbuhan, perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak. Nyatakan 4 kelebihan mengumpul maklumat melalui pemerhatian, rakaman gambar, video dan audio.
- supaya setiap yg brlaku dpt dicatat dgn jelas.
- mmberi gmbrn sbnr dan trperinci brkenaan situasi sbnr dlm tempoh yg ditetapkn.
- guru boleh mengimbas kembali gaya pengajarannya.
- Rekod berterusan merupakan salah satu teknik pemerhatian yang boleh digunakan oleh guru untuk menilai kemajuan kanak-kanak. Jelaskan 3 ciri-ciri bersama contoh yang sesuai.
- - ditulis smasa pristiwa itu brlaku.
- - pemerhatian djalankan dlm tempoh 5-10 minit
- - contohnya,mmbuat pemerhatian mengenai keberkesanan mmbaca suku kata.
- Jelaskan 3 sebab mengapakah portfolio penting untuk guru prasekolah menilai perkembangan kanak-kanak.
o dapat menilai kemahiran murid
o asas kpd penilaian prkmbgn yg dilakukn o guru2..
o merekod perkembangan muridsbg panduan pn p untuk memotivasikan kanak2
o sbg asas kpd guru utk nilai prkmbgn murid
o panduan pnp kpd guru
o penilaian dpt djlnkn scr berterusan
o bukti yg dpt skng prkmbgn k2 yg dlprkn kpd ibu bapa
- Guru seringkali menjalankan aktiviti yang menggunakan kaedah pemerhatian bagi menilai perkembangan dan pencapaian murid. Data yang diperolehi akan dianalisiskan oleh guru kelas. Jelaskan bagaimana cara guru menganalisis data.
o buat ulasan scr terperinci n tepat
o buat interpritasi tnpa berat sebelah
o ambil kira perbezaan individu
o berpandukan sp dan thp perkembangan k2
o baca mklmt dgn teliti
- Pelaporan merupakan 1 perkara yang penting dalam system penilaian. Jelaskan kepentingan guru membuat pelaporan.
o memberiakn maklumat kpada guru dan ibu bapa
o perkembngan murid dpt dkenalpasti
o mmudahkan tindakan susulan
o sebagai bukti data perkembangan kanak2
- Berikan 2 prinsip pentaksiran yang boleh dijalankan oleh guru untuk mentafsir kemajuan kanak-kanak.
- - dijalankn scr brterusan, sesuai dan dpt mnbntu prkmbangan knk2.
- - dilaksanakan scr tidak formal,iaitu sms knk2 mengalami proses pmbljarn.
Esei:
- Bincangkan 5 perkara yang perlu dirancang dengan teliti sebelum melaksanakan sesuatu pentaksiran.
o ap yg nk ditaksir? aspek / kem yg nk taksirsiapa yg nk ditaksir? pilih budak bila nk jlnkn pnksiran? ttpkn masa
o apa alt yg nk guna sms taksir ? cth snri smk rkd ankdot
o kaedah yg nk digunakan pemerhatian, perbualan dll
o cara pelaporan kpd ibu bapa o phk tertentu
- Huraikan kelemahan memungut data menggunakan kaedah temubual.
- maklumat diragui kesahihan
- perlu tetapkan masa dgn ibu bapa
- sikap pihak yg ditemu bual
- ssh nak dapat maklumat dr ibu bapa
- percanggahan maklumat
- Huraikan 5 perkara yang perlu diberi perhatian dalam penyediaan dan penggunaan senarai semak.
o disediakan lbh awl
o tlaku yg nk dperhati ditulis dgn jelan n ringkas
o tentukan t laku ap nak tgk
o hnya nyatkan kem pnting
o item susun dr sng ke susah
o tentukan masa
o hnya digna utk nilai ty/laku mudah (sjadi)
o buat pmrhtian skrg2 3 kali
o anya t laku yg pentg ditulis dalam senarai semak
- Jelaskan 4 perkara utama semasa membuat analisis .
o ambilkira aspek dlm tunjang
o bca dgn teliti hasil pmerhtian
o c tatan terhadap hasil kerja yg dipilih
o wat rumusan hasil pmerhtian (ulsaan guru)
o cdngan tindakan susulan
- Terangkan mengapakah tindakan susulan perlu dilakukan oleh guru terhadap perkembangan kanak-kanak.
o mmastikan akt yg sesuai
o utk muridkmbngkn ptnsi k2 ke thp optimum
o bantu p n p murid
o mmastikn klemahan murid tak terhimpun
o meningkatkan kem murid
o membaiki pengajaran guru
o murid lemah dpt diberi bimbingan
o dpt kesan kes2 khas di klgn pljr utk dirujuk kpd pakar
- Jelaskan 4 cara bagaimana mengesan kelemahan dan kelebihan anak murid anda.
o buat ujian rujukan criteria
o ujian pengesanan
o pemerhatian sms aktiviti
o analisis hasil kerja
o ujian perkembangan