SweetMuslimah.com

Mereka Yang Sudi Membaca

Home » , , , » SOALAN PRA 3111 (PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN)

SOALAN PRA 3111 (PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN)

CONTOH PRA 3111 (PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN)
Struktur:

  1. Pentaksiran adalah proses maklumat tentang perkembangan dan kemajuan murid. Nyatakan 4 objektif pentaksiran autentik.
·         kenal pasti kelemahan n kelebihan knk2
·         mengesan pertumbuhan murid sesuai dengan perkembangan
·         mengenalpasti kecerdasan dan  potensi
·         mengesan kebekersanan pengajaran guru
·         merancang dan mengubahsuai aktiviti pengajaran
·         tindakan susulan serta merta

  1. Pemerhatian perbualan atau interaksi murid boleh dinilai melalui main peranan. Jelaskan aspek yang boleh dinilai semasa aktiviti main peranan dengan contoh yang sesuai.
  • aspek emosi knk2
  • aspek social knk2
  • -aspek bahasa knk2
  • aspek fizikal knk2


  1. Pakar kanak-kanak Carolyn Seefeld (1990) menyatakan bahawa pemerhatian adalah cara paling lama, biasa digunakan dan paling berkesan menilai pertumbuhan, perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak. Nyatakan 4 kelebihan mengumpul maklumat melalui pemerhatian, rakaman gambar, video dan audio.

-          supaya setiap yg brlaku dpt dicatat dgn jelas.
-          mmberi gmbrn sbnr dan trperinci brkenaan situasi sbnr dlm tempoh yg ditetapkn.
-          guru boleh mengimbas kembali gaya pengajarannya.


  1. Rekod berterusan merupakan salah satu teknik pemerhatian yang boleh digunakan oleh guru untuk menilai kemajuan kanak-kanak. Jelaskan 3 ciri-ciri bersama contoh yang sesuai.
-          - ditulis smasa pristiwa itu brlaku.
-          - pemerhatian djalankan dlm tempoh 5-10 minit
-          - contohnya,mmbuat pemerhatian mengenai keberkesanan mmbaca suku kata.


  1. Jelaskan 3 sebab mengapakah portfolio penting untuk guru prasekolah menilai perkembangan kanak-kanak.

o   dapat menilai kemahiran murid
o   asas kpd penilaian prkmbgn yg dilakukn o guru2..
o   merekod perkembangan muridsbg panduan pn p untuk memotivasikan kanak2
o   sbg asas kpd guru utk nilai prkmbgn murid
o   panduan pnp kpd guru
o   penilaian dpt djlnkn scr berterusan
o   bukti yg dpt skng prkmbgn k2 yg dlprkn kpd ibu bapa

  1. Guru seringkali menjalankan aktiviti yang menggunakan kaedah pemerhatian bagi menilai perkembangan dan pencapaian murid. Data yang diperolehi akan dianalisiskan oleh guru kelas. Jelaskan bagaimana cara guru menganalisis data.
o   buat ulasan scr terperinci n tepat
o   buat interpritasi tnpa berat sebelah
o   ambil kira perbezaan individu
o   berpandukan sp dan thp perkembangan k2
o   baca mklmt dgn teliti

  1. Pelaporan merupakan 1 perkara yang penting dalam system penilaian. Jelaskan kepentingan guru membuat pelaporan.
o   memberiakn maklumat kpada guru dan ibu bapa
o   perkembngan murid dpt dkenalpasti
o   mmudahkan tindakan susulan
o   sebagai bukti data perkembangan kanak2

  1. Berikan 2 prinsip pentaksiran yang boleh dijalankan oleh guru untuk mentafsir kemajuan kanak-kanak.
  • - dijalankn scr brterusan, sesuai dan dpt mnbntu prkmbangan knk2.
  • - dilaksanakan scr tidak formal,iaitu sms knk2 mengalami proses pmbljarn.



Esei:
  1. Bincangkan 5 perkara yang perlu dirancang dengan teliti sebelum melaksanakan sesuatu pentaksiran.
o   ap yg nk ditaksir? aspek / kem yg nk taksirsiapa yg nk ditaksir? pilih budak bila nk jlnkn pnksiran? ttpkn masa
o   apa alt yg nk guna sms taksir ? cth snri smk rkd ankdot
o   kaedah yg nk digunakan pemerhatian, perbualan dll
o   cara pelaporan kpd ibu bapa o phk tertentu

  1. Huraikan kelemahan memungut data menggunakan kaedah temubual.
    • maklumat diragui kesahihan
    • perlu tetapkan masa dgn ibu bapa
    • sikap pihak yg ditemu bual
    • ssh nak dapat maklumat dr ibu bapa
    • percanggahan maklumat



  1. Huraikan 5 perkara yang perlu diberi perhatian dalam penyediaan dan penggunaan senarai semak.
o   disediakan lbh awl
o   tlaku yg nk dperhati ditulis dgn jelan n ringkas
o   tentukan t laku ap nak tgk
o   hnya nyatkan kem pnting
o   item susun dr sng ke susah
o   tentukan masa
o   hnya digna utk nilai ty/laku mudah (sjadi)
o   buat pmrhtian skrg2 3 kali
o   anya t laku yg pentg ditulis dalam senarai semak

  1. Jelaskan 4 perkara utama semasa membuat analisis .
o   ambilkira aspek dlm tunjang
o   bca dgn teliti hasil pmerhtian
o   c tatan terhadap hasil kerja yg dipilih
o   wat rumusan hasil pmerhtian (ulsaan guru)
o   cdngan tindakan susulan

  1. Terangkan mengapakah tindakan susulan perlu dilakukan oleh guru terhadap perkembangan kanak-kanak.
o   mmastikan akt yg sesuai
o   utk muridkmbngkn ptnsi k2 ke thp optimum
o   bantu p n p murid
o   mmastikn klemahan murid tak terhimpun
o   meningkatkan kem murid
o   membaiki pengajaran guru
o   murid lemah dpt diberi bimbingan
o   dpt kesan kes2 khas di klgn pljr utk dirujuk kpd pakar

  1. Jelaskan 4 cara bagaimana mengesan kelemahan dan kelebihan anak murid anda.
o   buat ujian rujukan criteria
o   ujian pengesanan
o   pemerhatian sms aktiviti
o   analisis hasil kerja
o   ujian perkembangan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir