Mereka Yang Sudi Membaca

Cerita Artis

Home » , , , » Eksklusif : Pendedahan Kenapa Ramai Pelajar Universiti GAGAL...Wajib Baca

Eksklusif : Pendedahan Kenapa Ramai Pelajar Universiti GAGAL...Wajib Baca


Faktor kegagalan pelajar universiti....kenapa mereka gagal??adakah sistem pendidikan Malaysia lemah??atau????jom baca dan fahami...dan bagi pandangan anda
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLAVteCWCBOkC-KGl7TGJ-_ngAW6PncnfwIC0J7yQcZbzUQxn0

Jika kita lihat dari kiraan hari ini, sebenarnya bukan salah mahasiswa/i bila dia tidak lulus ujian,

Sebab bagaimana nak lulus, nak belajar pun dia tidak sempat…

Tahukah anda, setahun itu hanya terdapat 365 hari yang kita tahu sebagai tahun akademik … Mari kita kira!

Hari Minggu

52 hari dalam setahun. Anda pasti tahu bahawa hari minggu itu adalah hari istirehat. Baki tinggal 313 hari.

Hari Cuti Umum

Lebih kurang terdapat 30 hari cuti umum dalam setahun, misalnya tahun baru, hari raya, dsb… Baki tinggal 283 hari.

Cuti Semester

Semua pelajar akan bercuti dan tidak akan ada kuliah. Biasanya lebih kurang 2 bulan lebih, anggaplah lebih kurang 60 hari.

Baki tinggal 223.

Tidur yang paling baik adalah 8 jam sehari untuk kesihatan, jadi 120 hari digunakan untuk tidur. Baki tinggal 103 hari.
 
 


Beribadat

Paling tidak setengah jam sehari kita beribadah, kita anggarkan 8 hari dalam setahun. Baki tinggal 95 hari.

Bermain

Hal yang paling baik untuk kesegaran dan kesihatan adalah bermain. Paling tidak memerlukan 1 jam sehari. Digunakan lagi 15 hari. Baki hari tinggal 80.

Makan :

Sekurang-kurangnya selama satu hari kita habiskan sejam untuk makan atau minum,hilang lagi 15 hari. Baki tinggal 65 hari.

Berborak

Jangan lupakan, bahawa manusia adalah makhluk sosial yang memerlukan berinteraksi dengan orang lain. Kita ambil 1 jam sehari untuk berbual. 15 hari terpakai lagi. Baki tinggal 50 hari.

Sakit

Manusia memang kadangkala sakit, tak kira teruk atau pun tak. Paling tidak 5 hari dalam setahun dikira. Baki tinggal 45 hari.

Exam

Exam itu sendiri biasanya dilakukan selama 2 minggu persemester. Bererti, 24 hari sudah dikhaskan untuk exam.

Baki tinggal 21 hari.

Refreshing

Untuk menyegarkan fikiran, refreshing itu perlu. Tgk wayang dan jalan-jalan paling tidak dihabiskan 5 hari dalam setahun. Baki tinggal 16 hari.

Surfing Internet

Zaman sekarang ni mesti layan internet untuk mengetahui perkembangan isu semasa atau layan facebook atau paling tidak pun layan blog isuhangat . Kira paling sedikit masa pun purata sejam sehari, kita memerlukan 15 hari setahun.

Jadi baki tinggal 1 hari.

Satu hari yang tinggal tu kan HARI JADI….!!! Mana boleh belajar!
 
 

6 baca dan rajin ulas :

Umedia Network said... Balas Komen

Betul2. huhu. :)

gadis melayu said... Balas Komen

hahaha.. tue sbbnyer ramai student yg mata mcm panda sbb x cukup tido.. heeee~

Akak said... Balas Komen

hehehe...nak seribu daya, x ndak seribu dalih

♥ Dea ♥ said... Balas Komen

adeh..:P

Alip Apai said... Balas Komen

cis, patut la aku gagal.

igtkan salah aku, rupa2nya bukan!

aku nak cope entry ni bagi kat lecturer.

hahahahahaha..

nice entry:)

kinn said... Balas Komen

hahah. betul lah. semua nya betul. miahaha ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir