SweetMuslimah.com

Mereka Yang Sudi Membaca

Home » , , , » SOALAN PRA 3112 (PENGLIBATAN IBU BAPA)-Objektif,Struktur,Esei

SOALAN PRA 3112 (PENGLIBATAN IBU BAPA)-Objektif,Struktur,Esei

SOALAN PRA 3112 (PENGLIBATAN IBU BAPA)-
Objektif,Struktur,Esei



OBJEKTIF:

1.       Mengapakah penilaian autentik dipilih?
2.       Tujuan pentaksiran (Kartz)
3.      Kaedah pentaksiran yg boleh digunakan guru untuk nilai anak murid yang suka keluarkan kata2 kesat @ xmahu berkongsi dalam kumpulan
4.      Cth: murid suka tiru gaya org dewasa, gaya bercakap: murid ini guna domain apa?
5.      Semasa buat rakaman gambar apakh yg menybabkan satu penilaian itu gagal?
6.      Ciri kepimpinan atau toleransi yg ada pd budak: utk tahu ini kita kena lihat melalui aktiviti?
7.      Ciri2 portfolio
8.      Makna hipotesis
9.      Kepentingan membuat laporan
10.   Kenapa tndkan susulan penting
11.    Sebab kanak2 xboleh berkomunikasi dgn baik?
12.    Ciri2 pentaksiran autentik:
13.   Gris pnduan utk membuat pntksiran

STRUKTUR:
1.       Pentaksiran adalah proses pengumpulan maklumat tentang perkembangan dan kemajuan murid …..
Nytakan 4 objektif pentaksiran autentik:
2.       Pakar kanak2 Carolyn Seafeld (1990) menyatakan bahawa perhtian adalah cara pling lama, biasa digunakan dan paling berkesan menilai pertumbuhan pkmbangan dan pmbljarn knk2. Nytakan 4 kelebihan mengumpul mklmt melalui pmerhtian atau rkmn mnggmbar, video dan audio.
3.      Rekod berterusan merupakan salah satu teknik pmerhatian yg boleh dignakan oleh guru utk menilai kemajuan kanak2. Jelaskan 3 ciri bersama contoh yg sesuai.
4.      Jelaskan 3 sebab mengapakah portfolio sgt penting utk guru prasekolah menilai pkmbngan kanak2:
5.      Guru seringkali mnjlankan xtvt yg mgunakankaedah pmerhatian bagi menilai pkmbgan dan pncapaian murid. Data yg diperolehi akan dianalisis oleh guru kelas. Jelaskan bagaimna cara guru menganalisis data.
6.    Pelaporan merupakan satu perkra yg pnting dalam system pnilaian. Jelaskan 3 kpntingan guru membuat laporan:
7.    Berikan 2 prinsip pntksiran yg boleh dijalankan oleh guru utk mtaksir pkmbangan dan kemajuan kank2:

ESEI:
1.     Bncangkan 5 perkara yg perlu dirancang dengan teliti sebelum melaksanakan sesuatu pentaksiran.
2.     Huraikan kelemahan memungut data menggunkan kaedah temubual
3.    Huraikan 5 prkara yg perlu diberi perhatian dalam penyediaan dan penggunaan senarai semak:
4.    Jelaskan perkara utama yg perlu dilakukan smasa mbuat analisis
5.    Terangkan mengapakah tndkn susulan perlu dilakukan oleh guru terhadap pkmbangan kanak2:
6.    Jelaskan 4 cara bagaimana kelemahan dan kebaikan anak murid anda: 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir