objektif
-kepentingan penaksiran
-kaedah penaksiran
-faktor2 yg tentukan kaedah penaksiran
-ciri2 setiap instrumen/rekod
-kebaikan teknik media/alat2 merekod
-tindakan susulan
-prinsip pelaporan
struktur
-kepentingan penaksiran thadp kanak2
-senaraikan 5 masalah guru dalam mmbuat perancangan penaksiran kanak-kanak
-menyatakan bagaimana penilaian @proses pengumpulan maklumat dilaksanakan
-banding rekod anekdot dan rekod penaksiran
-definisi portfolio
-panduan untuk diikuti oelh guru semasa laporan diberikan kpd ibu bapa
-jelaskan 5 etika penaksiran yang perlu diikuti oleh guru
esei:
-bincangkan langkah yg perlu dtitik beratkan dalam mmbuat penilaian melalui pemerhatian
-rancang satu garis panduan untuk merekod hasil kerja
-bina 2 contoh senarai semak
i)perekembangan motor halus
ii)perkembangan motor kasar
-5 perkara yg memungkinkan menjdai penghalang kpd penganalisisan sesebuah data dengan tepat
-kenal pasti dan jelaskan jenis tindakan susulan yg boleh dilaksanakan
-bincangkan bilakah perlunya melaksanakan tindakan susulan tersebut.....
pra 3112
struktur & esei( xpasti mane struktur dan mane esei......)
-terengkan dengan jelas penglibatan keluarga di sekolah
-huraikan impak penglibatan keluarga di dalam aktiviti prasekolah
-huraikan proses penyelesaian masalah kanak2
-cth situasi konflik dan bagaimana guru nk selesaikan konflik tersebut
-huraikan faktor knpa kanak2 mbawa disiplin negatif
-bincangkan bagaimana untuk guru atasi
-nyatakan aktiviti yg dpaat dsumbangkan kpd komuniti
-tuliskan nama2 agensi yg boleh libatkan diri dan boleh beri sumbangan kpd prasekolah
-perbezaan ganjaran dan deraan
-perkara yg boleh disumbangkan oleh keluarga
-perubahan2 bentuk keluarga masa kini
-fungsi utama keluarga menurut white coleman
-bagaimana cara guru dpt tangani pengekalan t/l
-aktiviti yg boleh timbullkan keserasian dan mmbentuk tabiat dalam diri kanak-kanak
struktur:
1a.terangkan 4 cara yg membentuk konsep diri yang positif
1b.4 agen sosialisasi yg ptg
2a.5 utama fungsi keluarga
2b.5 cara keluarga dan komuniti dapat membantu kanak2 sihat
3a.peranan guru dalam mengurus aktiviti dalam dan luar pra
3b.5 cara ibu bapa menyumbang kepada prasekolah
4a.5 sumber komuniti yang boleh menyumbang kepada pendidikan prasekolah kepada agensi kerajaan
4b.5 aktiviti yang boleh dirancang bersama prasekolah
esei:
1.huraikan 5 faktor yang memberi disiplin negatif
2.huraikan 5 langkah bagi mengatasi tingkahlaku tidak diterima bagi kanak-kanak prasekolah
3.cadangkan 5 pendekatan yang mengurangkan ketakutan kanak-kanak
4.ciri-ciri keibubapaan autoritatiff
5.huraikan 5 faedah penglibtan ibu bapa kepada guru
6.5 halangan ibu bapa terlibat dlm aktiviti pra.