SweetMuslimah.com

Mereka Yang Sudi Membaca

Home » » "Saya Tak kata Najib dan Isteri Terlibat"

"Saya Tak kata Najib dan Isteri Terlibat"

“Saya tidak pernah menuduh Perdana Menteri atau isterinya terbabit dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu,” demikian pengakuan pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin yang muncul buat kali pertama selepas lama menghilang diri.
Dalam satu temubual bersama TV3 di Perth, Australia baru-baru ini dan disiarkan stesen televisyen itu malam tadi, Raja Petra berkata, beliau didesak dan dipengaruhi untuk berbuat demikian oleh beberapa individu yang tidak mahu Datuk Seri Najib Razak mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau berkata, akuan bersumpah (SD) dibuatnya pada 18 Jun 2008 hanya bersandarkan maklumat diperoleh daripada beberapa individu yang didakwa ada kaitan dengan beberapa tokoh politik termasuk ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kononnya isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berada di tempat kejadian ketika Altantuya dibunuh.

“Dalam SD saya itu, saya bercerita orang ini sudah beritahu dan biarlah orang ini yang datang dan bercerita dan pihak berkuasa perlu siasat serta panggillah orang ini.

“Itu yang saya tulis dalam SD. Saya sendiri tidak timbulkan apa-apa tuduhan. Saya tidak kata saya tahu yang isteri Timbalan Perdana Menteri (jawatan Najib ketika itu) ada di tempat kejadian.


“Saya tidak cakap. Saya tidak buat satu tuduhan seperti itu. Yang saya kata, ada orang yang bercerita, tetapi bergantung kepada pihak berkuasalah untuk menyiasat perkara ini lebih lanjut lagi dan untuk orang ini ke depan. Saya juga sebut nama orang ini, saya sebut semasa siasatan polis,” katanya.


Raja Petra mendakwa, antara individu memberi maklumat termasuk yang bernama Nik Azmi Nik Daud, John Pang, penulis blog, Din Merican, selain seorang pegawai perisik angkatan tentera yang dikenali sebagai Leftenan Kolonel Azmi Zainal Abidin.

“Saya tidak terima lagi cerita itu sebab saya rasa mungkin mustahil kot. Takkanlah isteri Perdana Menteri nak pergi tempat itu kerana tempat itu kawasan tempat hutan dan saya dok fikir dia nak panjat bukit, masuk hutan tengah malam, jam 12 tengah malam, saya ingat mustahil kot,” katanya.

Raja Petra mendakwa, dalam pertemuan dengan Nik Azmi, beliau bertanya mengapa beliau didesak membuat akuan bersumpah itu.

“What do you hope to achieve? (Apa yang anda harapkan?) Dia kata, Pak Lah akan letak jawatan. Kalau kita tak ‘block’ (sekat) Najib, Najib akan menjadi Perdana Menteri ganti Pak Lah,” katanya.


Katanya, beliau juga meminta Din Merican untuk mendapatkan pengesahan daripada Anwar terlebih dulu.


“Din Merican pun contact (hubungi) saya balik. Dia kata, dia dah cakap dengan Anwar dan Anwar bagi green light (lampu hijau).


“Anwar pun kenal baik dengan dia ini dan dia pun biasa jumpa Anwar...Leftenan Kolonel ini, dan dia pun banyak bercerita kepada Anwar mengenai isu ini. Dia kata proceed (teruskan), saya pun proceed,” katanya.


Raja Petra mendakwa, semua individu itu berjanji akan menjadi saksi jika beliau didakwa di mahkamah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir