SweetMuslimah.com

Mereka Yang Sudi Membaca

Cerita Artis

Soalan Exam,....Hehehe..Jom Tengok....Prasekolah


Jawapan Soalan Struktur Set 1

1)    Maksud Penilaian
·         Proses atau prosedur bagi mendapatkan maklumat dan membuat pertimbangan tentang hasil dan standard pembelajaran
(meliputi pengujian, penilaian dan pengukuran)


2)    Objektif penilaian autentik
·         Mengesan perkembangan secara menyeluruh
·         Melihat perubahan pada perkembangan setiap murid
·         Membuat perancangan aktiviti
·         Meneliti keberkesanan aktiviti, rutin dan strategi yang digunakan
·         Mempelajari keperluan murid (kelemahan dan kekuatan murid)

3)     Kelebihan mengumpul bahan melalui video (pemerhatian)
·         Memfokuskan perkara yang ingin diperhatikan
·         Mempunyai rekod (bukti@ evidens) yang kukuh
·         Dilaksankan dalam suasana tidak formal
·         Kanak-Kanak tidak tertekan dengan apa yang dilaksanakan guru
·         Sesuai dengan masa dan tempat
·         Memberi gambaran tentang minat dan perkembangan kanak-kanak yang lebih mendalam (yakni tidak dapat diperhatikan dengan cara lain)

Al-Quran itu KeKasih

Al- Quran itu seumpama kekasih. Mungkin itulah tamsilan mudah untuk menerangkan perkaitan Al-Quran dalam kehidupan kita seharian.

Ternyata, apabila sesuatu itu menjadi kekasih hati kita, maka pelbagai cara kita menzahirkan rasa cinta yang begitu mendalam apa bentuk dan cara sekalipun. Dan sememangnya jika kita bercinta dengan sesuatu itu mengharap cinta kita tidak bertepuk sebelah tangan!

Dari itu, marilah kita merenung sejauh mana hati kita benar-benar mencintai Al-Qurankalam Allah Yang Maha Agung.

1. Kekasih yang terlalu istimewa


Sekeping warkah daripada orang yang kita cintai, pasti akan ditatap sepuas-puasnya malah berulang kali dibaca. Namun, hakikatnya akan timbul juga rasa jemu kelak. Tidakkah ia hanya sekadar bahasa yang tidak memiliki sebarang keistemewaan?
Berbanding Al-Quran, biarpun kita membacanya berulangkali, tidak sedikit pun kita akan merasa jemu apatah lagi membencinya.

Allah berfirman ;
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan 'zikrullah'. Ketahuilah dengan 'zikrullah' itu , tenang tenteramlah hati manusia" (Surah Ar-Rad:28)

Malah dijanjikan oleh Allah sesiapa yang ikhlas mengharap keredhaan Allah. Dengan memperbanyakkan zikrullah (mengingati Allah) maka dia akan memperolehi ketenangan yang membahagiakan. Dan zikrullah yang paling afdal (terbaik) itu ialah membaca Al-Quran.

Kenali karakter melalui tarikh lahir..

PELBAGAI elemen dapat dikenal pasti antara anda dengan si dia dicintai. Antaranya, persamaan minat dan cita rasa.

Ilmu kaji bintang atau sains metafizik turut meletakkan kajian terhadap elemen nombor atau tarikh lahir sehingga boleh menzahirkan karakter seseorang.

Elemen logam, air, kayu, api dan tanah dinyatakan dalam bentuk tersirat menerusi tarikh lahir berkenaan mengenai pelbagai jenis sikap. Walaupun ia sekadar tekaan berdasarkan nombor atau tarikh lahir, semak panduan berikut jika mahu mempercayainya. Andai sebaliknya, abaikan saja.

Lahir pada 1 haribulan - Si dia berjiwa seni dan gemar bersantai sambil menenangkan fikiran. Ajaklah si dia bersantai di pesisiran pantai.

2 haribulan - Anda boleh mengharapkan pemberian sejambak bunga atau patung beruang kerana si dia berjiwa romantik. Pada peringkat awal, dia malu-malu kerana takut dikecewakan Mulakan perhubungan sebagai teman rapat.

3 haribulan - Sikap si dia sukar diramal. Lalu anda harus bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Si dia gemar melancong atau berkhemah, ini membuatkan si dia kekurangan masa untuk bersama.

Hikmah Melihat Orang Yang Disayangi Ketika Tidur

Pernahkah anda menatap wajah orang yang anda sayang saat mereka sedang tidur? Kalau belum, cubalah sekali saja menatap disaat sedang tidur. Saat itu yang tampak adalah ekspresi paling wajar dan paling jujur dari seseorang. Orang paling kejam di dunia pun jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya. Perhatikanlah ayah anda saat beliau sedang tidur. Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat dan gagah itu kini semakin tua dan lemah, rambut-rambut mulai putih,kerut merut mulai terpahat di wajahnya. Orang inilah yang tiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya dan rela melakukan apa saja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.

KECANTIKAN LELAKI & KEGAGAHAN WANITA...

Nak tahu dimana Kecantikan Lelaki????

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan.

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran.

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun.

10 Cara Romantik Mohon Maaf

Sekiranya pasangan anda merajuk disebabkan sedikit perselisihan faham yang terjadi, sudah pasti anda memerlukan masa yang agak lama untuk memujuknya.
Namun jangan susah hati kerana di sini diperturunkan 10 kaedah untuk memujuk pasangan yang merajuk dengan cara yang paling romantik. Kaedah ini jika digunakan sebaiknya pasti akan berjaya.

Walau bagaimanapun, segalanya bergantung kepada kejujuran serta tahap usaha yang anda tunjukkan. Ini kerana mereka yang merajuk selalunya suka dipujuk dan dirayu sebagai tanda anda menghargai mereka serta menyesali perbuatan yang telah lalu.

Oleh sebab itu, jika teknik pertama tidak berjaya, gunakan teknik kedua dan seterusnya. Lambat laun, hati si dia pasti akan cair dan dapat memaafkan anda.

1. Hulurkan sejambak bunga ke rumah atau ke pejabatnya. Jangan lupa selitkan sekali kad ucapan yang ditulis kata-kata indah untuk memujuknya. Lebih romantik jika bunga pilihan anda, adalah bunga kegemaran si dia.

2. Coklat boleh memberikan ketenangan kepada mereka yang sedang berduka lara. Jadi, hadiahkan kepadanya sebagai tanda anda memohon maaf. Paling romantik jika coklat tersebut anda suapkan ke mulutnya sebagai tanda anda begitu mencintainya dan tidak boleh hidup tanpanya di sisi.

3. Tulis sebuah kad ucapan yang memuatkan 10 sebab mengapa si dia perlu memaafkan anda. Sebab pertama sudah tentulah kerana kamu amat mencintainya dan tidak mahu kehilangannya. Pasti si dia berbahagia apabila membaca kad ucapan yang ringkas tetapi cukup menyentuh hati itu.

::Kemaafan yang Terindah::

Setiap manusia itu tidak lari dari melakukan kesilapan dan kesalahan. Sukarnya seseorang untuk memaafkan saudaranya lantas terus menghina saudaranya itu atas kesilapan dan kesalahan yang dilakukan. Apakah penghinaan atau kemaafan yang terbaik buat seseorang yang melakukan kesilapan?? Firman Allah SWT:
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk.

(Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”

(Surah Al-Hujurat:11)

~.:Walau Menghampiri Maut, Ibu terus Membuktikan kasihnya:.~

Kita mungkin tidak melalui saat-saat ini, malah ibu masih ada disisi, tapi ada yg kurang perhatin perasaan bonda, ada yg mengsia-siakan bonda.. kepada yg terkhilaf menganggap hanya wang kiriman dapat mengganti diri, insaflah, bonda dan ayahanda, ada waktu tidak perlu dengan wang ringgit mu.. tapi perlu pada pengucapan bahawa kita benar-benar menyayangi dan mengasihi mereka,. peluk dan ciumlah selagi mereka masih mampu membalas rangkulanmu, andai mereka telah kaku, bahasa sekadar ungkapan kata yang tiada lagi makna kepada jasad yg tidak lagi mampu menerima ......

KedaH BanJir

Salam semua.....
mst sekarang semua sibuk dengan berita banjir yang berlaku di utara tanah air...perlis dan Kedah yang teruk dilanda banjir....kedah??dats my state...aduhai....setakat ni apa yang akau dimaklumkan banjir masih  xmelibatkan kampung aku iaitu Kampung Kubang Siam...yang kne penduduk2 Kampung Kuala Sungai, Padang Lalang....slen  itu menurut ibuku juga bekalan air juga turut terputus nasibla bekalan elektrik x putus...if x bergelapla my mom n sis kat umah tu......hurm...dugaan Tuhan siapa yang tahu kedatangannya...yang penting kita redha dengan ketentuanNya dan berusaha utk dpt yang terbaik.....
dahla dkt nk raya ni.....harap2 semuanya kembali normal sebelum hari raya menjelma pada 17 november 2010 dan ku dapat bersama 2 menyambutnya dengan ibu dan kakakku yang tercinta....
Alor setar dan banjir

kepada ibu bapa jangan biarkan anak2 kecil anda bermain air banjir dan sekiranya anda diarah berpindah....pindahla....nyawa lebih penting drpd harta material.....
ku berharap my family yakni ibu, sis n saudara2 ku selamat hendakNya....amin...


Lirik Lagu Aizat- Sungai Lui.

Aizat-Sungai Lui

Pejamkan matu mu untuk ku
Dengarlah dunia berkata-kata
Usah kau ragu disini tempatmu
Walau berubah dimata kita
Tetap indah selagi kau masih percaya

Exam Oh Exam : Mood Exam

salam semua...
hrini ingat nak buat soklan spot....
tapi masalah MOOD study x dtg....
masalah gak...spot dah ade..dr kwn2 n lect bagi
tapi prb jugak lau mood xdtg2
huhuhuhuhhu

Lirik Lagu MaheR ZaiN - BesH

1) ALWAYS BE THERE

Allahuakbar…

If you ask me about Allah
And what I know about it
I’ll answer will be .....

It’s everything about Allah
The pure love to our soul
Who have created you and me,
The heaven and whole universe
The One that made us hold and free
The Guardian of His True believers

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you
He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He’ll always be there

He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He’ll always be there ...

Could bring the sun from the darkness
Into the light
Subhanallah
Capable of everything
Should never feel afraid of anything
As long as we follow His guidance
All the way through a short time
We have in this life
Soon it’ll all be over
And we’ll be in His heaven
And we’ll all be fined

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you
He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He’ll always be there
He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little Heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He’ll always be there

Pra-3112....

nota...hope its useful for d exam...


1.1 PENGLIBATAN IBU BAPA DALAM PENDIDIKAN KANAK-KANAK

Terdapat banyak cara / kaedah dalam melibatkan keluarga dalam kelas dan sememangnya ianya memberi kebaikan yang besar melakukannya. Kajian mendapati bahawa dengan melibatkan ibu bapa akan membolehkan pencapaian murid meningkat berbanding sebaliknya ( Bencher, 1986; Schaeffer, 1972; Walberg, 1984). 

Ramalan Aka Spot _ Prasekolah Pra-Penglibatan

ni merupakan antara soalan yang diramal akan nek buat exam sem 6 - prasekolah...

Struktur.....
1. a - 4 cara membantu konsep kendiri posititf.
    b- 4 agen sosialisasi...
2. a - 4 fungsi utama keluarga
    b- will be update
3. a - 5 peranan guru pra
    b- 5 cara penglibatan ibu bapa
4. a - 5 sumber komuniti
     b- 5 xtvt yg boleh dirancang oleh guru dan ibu bapa

esei
1.
a) 5 fctor disiplin negatif
b) 5 cara atasi tingkahlaku x diterima dlm hubungan kanak2
2.
a) 5 pendekatan kurangkan katakutan kanak2
b) autoritatif- cth dan huraian
3)
a) 5 faedah penglibatan ibu bapa kpd guru
b) 5 halangan ibu bapa terlibat dengan xtiviti dalam pra

BaLiK KaMpUnG...RayA AidilAdha....

salam..hai semua...apa khbar hrini...hari ni dalam tengah hari td pas lunch bru je g bli tiket bas blik kmpung utk beraya, cadangnye sebelum ni nk raya kat cni jew...tapi apakan daya all of my clasmate blik kmpung n trus smbung cuti...hehehe...so nk xnak aku pun blik jugak la...xkan nak beraya sorang2...jadi setelah smpai di Hentian Kajang dengan menggunakan motor Honda Wave 100R, ku trus melihat ramai kelibat manusia berada di kaunter tiket...membeli tiket utk balik beraya agaknyer...hehehe...aku trus pergi ke kaunter Bas Ekspres Kosmik...setelah bertanya ttg tiket ke Alor Star masih ada atau tidak aku trus memblinya dengan harga RM 49 ringgit...bas ku akan bertolak pada jam 10 malam pada 15/11/2010...hehehee..xsbr nk blik beraya..hehehe..pastu smbung cuti trus,...smpailah bulan 1 kih3...

tiket basku...hehehhee




 


Spot Aka Ramalan Soalan Prasekolah- Penilaian Prasekolah

ok...dah nk exam ni...pasti nk kne ad soalan spot....kalau x..xde mood lak nk exam..kih3...
 spot dibwh adalah utk subjek Prasekolah-Penilaian....

Objektif...
soalan 1  : proses penilaian
soalan 2 : kepentingan penilaian
soalan 3 : aspek perkembangan penilaian
soalan 4 : Portfolio/ hasil kerja dan pemerhatian> situasi > kaedah apa???
soalan 5 : kebaikan rakaman video
soalan 6 : portfolio, data, fail peribadi > falsafah berkaitan> situasi
soalan 7 : Pengumpulan data
soalan 8 : Kelebihan penggunaan instrumen > kebaikan rakaman
soalan 9 : jenis2 perekodan
soalan 10 : kelebihan kaedah yang digunakan cth: kelebihan portfolio
soalan 11 : penyimpanan data
soalan 12 : kenalpasti situasi dan masalah cth : masalah bahasa @ kognitif @ s/emosi
soalan 13 : jenis perekodan - skala ordinal
soalan 14 : kira min...aka purata
soalan 15 : Tindakan susulan
soalan 16 : hasil kerja kanak2- interpretasi/ analisis
soalan 17 : Tindakan susulan-knp pentingnya
soalan 18 : tindakan susulan > 1 dptan pemerhatian kanak2- apa yang perlu dilakukan
soalan 19 : panduan penaksiran> rujuk ape
soalan 20 : etika penaksiran


esei>>>>

Esei
1. a) 5 perkara yang dirancang dengan teliti sebelum melaksanakan sesuatu pentaksiran

b) 5 kelemahan kaedah temubual

2. a) 5 perkara yang diberi perhatian

b) 4 perkara utama yang perlu diberi perhatiansemasa membuat analisis

3. a) sebab tindakan susulan perlu dilakukan

4. b) 4 cara mengesan kelemahan dan kelebihan murid
Struktur
1. a) 4objektif pentaksiran autentik

b) Aspek yg dinilai semasa main peranan

2. a) kelebihan menggunakan rakaman

b) ciri rekod berterusan dan contoh

3. a) 3sebab portfolio sangat penting

b) 2cara guru menganalisa data

4. a) 3 kepentingan membuat laporan

b) 2 prinsip pentaksiran


objektif
-kepentingan penaksiran
-kaedah penaksiran
-faktor2 yg tentukan kaedah penaksiran
-ciri2 setiap instrumen/rekod
-kebaikan teknik media/alat2 merekod
-tindakan susulan
-prinsip pelaporan

-

struktur
-kepentingan penaksiran thadp kanak2
-senaraikan 5 masalah guru dalam mmbuat perancangan penaksiran kanak-kanak
-menyatakan bagaimana penilaian @proses pengumpulan maklumat dilaksanakan
-banding rekod anekdot dan rekod penaksiran
-definisi portfolio
-panduan untuk diikuti oelh guru semasa laporan diberikan kpd ibu bapa
-jelaskan 5 etika penaksiran yang perlu diikuti oleh guru


nk tau soalan spot bahagian len....klik like kat atas tu dulu..pastu pm saya..hehehee

Jadi Driver

hahahhaha...mst nk tau kan apa kaitan tajuk kat atas tu ngn aku....hehehe...yer...bru jer selesai Majlis Persaraan Pn. Ramoh....jadi driver bila??jap la..let me tel u one by one...hehehhehee....hritu ad seorang lect tiba2 panggil aku...time tu dalam Jabatan Ilmu Pendidikan...aku pun tertanya2 y dia panggil..pastu dia tnya" kamu boleh bwk keta kan???"...pastu dia kata t time hari persaraan dia suh aku bwk Pn. Ramoh dr. foyer ke garaj...hehehehe...aku dah tau dah keta apa yang nk nek..best nyew...Honda City...dah la bru lagi...sempat nk merasa keta bru..kih3...hrini aku bru je pas jdi driver..kah3...boleh tahan keta tu...sedap..dahla auto...hahaha...lyn jer....

nilah keta yang aku drive td....
  ok x???hahahahha

8 ADAT DALAM BERCINTA

1. Cemburu- tandanya sayang jadi bukan satu yang biasalah apabila dalam bercinta wujudnya perasaan cemburu. tapi AWAS jangan cemburu melampau dan biarlah berpada dan kena pada tempatnya

2.Berselisih Faham - sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula dalam sesuatu hubungan pasangan bercinta. adakalanya perselisihan merupakan satu cara utk kamu dan dia memahami dan mengenali dengan lebih rapat antara satu sama lain.

3.Bosan - sudah semestinya bosan akan datang dalam hubngan yang telah lama dibina. hal ini dapat dielakkan dengan pelbagaikan variasi dalam hubunganmu itu. ini bertujuan mengelakkan hubungan yg dibina itu tidak berfokus pada satu perkara sahaja

4.Halangan Dan Dugaan - dalam bercinta kita tidak akan lari dari menempuh dugaan dan juga halangan. oleh itu, hadapilah dugaan dan halangan yang tiba itu dengan baik dan andainya ia dilalui dengan tenang InsyaAllah segalanya akan kembali seperti biasa

5.Masalah Mencari Keserasian- dalam dunia yang penuh dengan variasi tentulah wujudnya masalah dalam mencari keserasian dalam sesuatu. ingat jangan jadikan ketidakserasian yang wujud itu sebagai alasan utk kamu dan si dia berpisah. tidak semstinya tidak serasi tidak dapat hidup bersama...betul X???

6.Kehadiran Orang Ketiga - sudah menjadi adat dan kebiasaan pasti akan wujudnya orang ketiga yang mungkin akan menggangu ketenteraman kamu dan si dia. oleh itu, ingatlah bahawa ini adalah satu dugaan dan laluilah dengan baik dan fikirkan dengan berkhemah. wujudkan kekuatan utk mengatasi masalah kehadiran orang ketiga ini.

7.Setiap Saat Perlu Dilaporkan- andai berjauhan sudah semestinya kamu tidak mampu utk melihat dia dan begitu juga sebaliknya...oleh itu, setiap saat jauh mahupun dekat laporlah apa yang kamu lakukan sebagai tanda kamu sentiasa mengingatinya.

8.Berkongsi - dalam hubungan percintaan pastinya wujudnya perkongsian tidak kira waktu senang mahupun susah. dengan cara ini ia dapat mengukuhkan hubungan itu

P/S : artikel ni dipetik dari satu laman web....btul kew apa yang dinyatakan diatas...if x btul..komen la..ckit..kalau btul pun komen gak...hehehe

NOw iTS bEgInS..

hurm...bru pas kuar g Warta bli hadiah utk mjlis esok...simple but nice present...hrini bermula lah exam bagi student kat cni....bermula dengan student junior yang bru masuk dan juga senior sem 8....


manakala jadual ku...bermula pada 9, 10 dan juga 15 Oktober 2010( rujuk gmbr atas ni)..lambat lagi kan..tapi masa tu berlalu dengan pantas..kdg2 pejam celik pejam celik esok dah exam...so preparation mst kne wat awal2..tgok2 dulu...nk ambik feel nk baca..hahhaaa...( ad ke cmtu??)...

so to junior, senior n also my fren , i wanna wish selamat berjuang dan selamat menjawab dengan terbaik...ingat setelh kita berusaha jgn lupa berdoa kepadaNya ....hanya Dia yang menentukan segalanya...

klah...selamat study semua...salam..jaga diri...jangan lupa padaNya.

Finallly Already Done....

hai semua....

how r u today...hope all of u is bless by Allah...in whatever u do...finally i had already done the slide for Persaraan Pn. Ramoh yang akan diadakan pada esok hari 02/11/2010 di Tadika Halimatus Saadiah jam 2 petang...after i have meet Pn. Amali, she said agreed n like the vid that i had done....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Baca...Terhangat Di Blog Chegu Zubir